۶.۴.۰۰

استثمار نیروی کار زنان در بازار کار آنلاین

 


بیش از ۶۰ درصد کسر پورسانت از دستمزد کارگران

کارگران بازار کار آنلاین به علت نداشتن قرارداد یا با داشتن قرارداد‌های کاری کوتاه مدت به راحتی قابل اخراج از کار هستند، معمولاً فضای اعتراضی در این کارگاه‌ها به سرعت با دست‌انداز‌های کارفرمایی مواجه شده و به نتیجه نمی‌رسد.


وضعیت دستمزد کارگران سایت‌های تولید محتوای آنلاین

 

مشاغل اینترنتی از جمله سایت‌های تولید محتوا و رپورتاژ آگهی در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده و رونق گرفته‌اند، اما کارگران شاغل در این کارگاه‌ها در شرایط نازلی به لحاظ حقوق کار و تامین اجتماعی به سر می‌برند. از آنجا که درآمد ماهانه این کارگران بسیار پایین‌تر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است، عمده شاغلان این عرصه را زنان تشکیل می‌دهند. جمعیت بزرگی از بی‌ثباتکاران که علیرغم ساعات کاری طولانی حتی بیمه و دستمزد قانونی را نیز دریافت نمی‌کنند. کارگری در سایت‌های تولید محتوا و رپورتاژ آگهی نیز یکی از همین مشاغل است که با نقض مفاد قانون کار شرایط را برای استثمار جمعیت بزرگی فراهم کرده‌اند. جمعیتی که این روز‌ها در حوزه «اقتصاد گیگ» دسته بندی شده و مشاغل اینترنتی دارند. آن‌ها با وجود عدم حضور در کارگاه یکی از سخت‌ترین مشاغل در عصر ما را دارا هستند.

نیروی کار ارزان قیمت در بازار آنلاین کار

برخی از این شرکت‌های تولید محتوای آنلاین صد‌ها کارگر دارند. برخی از آنان با اینکه شعب حضوری برای دریافت و پذیرش حضوری آگهی و درخواست تولید محتوا و طراحی گرافیکی و موشن گرافیک و سئو دارند، اما عمده کارکنانشان را به صورت دورکاری استخدام می‌کنند. در نتیجه هزینه خاصی از بابت اینترنت و فراهم کردن فضای شرکت ندارند. این دست کسب و کار‌های خدماتی برای کارفرمایان بسیار پرسود هستند؛ چراکه با کمتری میزان سرمایه اولیه کار ایجاد شده و در نبود نهاد‌های نظارتی سرمایه‌داران امکان اعمال بیشترین میزان استثمار از کارگران را دارند.

همین هزینه اندک موجب شده تا بتوانند دفاتر متعددی در شهر‌ها و شهرستان‌های مختلف تاسیس کرده و از نیروی کار گسترده‌تری بهره ببرند. از آنجا که کارگران این بخش‌ها به علت نداشتن قرارداد یا با داشتن قرارداد‌های کاری کوتاه مدت به راحتی قابل اخراج از کار هستند، معمولاً فضای اعتراضی در این کارگاه‌ها به سرعت با دست‌انداز‌های کارفرمایی مواجه شده و به نتیجه نمی‌رسد.
شرکت‌های تولید محتوا پس از دریافت سفارش محتوا، در فرآیند تولید محتوا هیچ نقش و دخالتی ندارند. آن‌ها غالباً از طریق سایت‌ها بدون هیچ هزینه‌ای سفارشات را دریافت می‌کنند و جلب مشتری نیز عمدتاً حاصل تلاش کارشاسان بازاریابی است. با اینحال تعدادی از کارگران این شرکت‌ها از پورسانت بیش از ۶۰ درصدی شرکت‌ها خبر دادند.

یک کارگر سایت تولید محتوای «رایا مارکتینگ» می‌گوید: «بیش از یک سال است که در این شرکت مشغول به کار هستم. این سایت بابت تولید محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای تالیفی از مشتری بیش از ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کند. با اینحال بین ۴ تا ۷ هزار تومان به نویسنده این مطالب می‌دهد و عملاً بیش از ۶۰ درصد آن را به عنوان پورسانت بر می‌دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر