روز چهارشنبه ۲ تیرماه، در جریان حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست، در نزدیکی شهر نقده، دو خبرنگار جوان محیط زیستی به نام های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی جان خود را از دست داده
و ۲۱ تن دیگر مصدوم شدند. در ویدئوهای منتشر شده از خبرنگاران مصدوم این حادثه، آنها، قدیمی و ناایمن بودن اتوبوس مذکور را که توسط سازمان محیط زیست برای سفر آنان در نظر گرفته شده بود، عامل اصلی این حادثه می دانند. در حالی که واکنش ها نسبت به مقصرین بروز این حادثه ادامه داشت صبح امروز پنجشنبه ۳ تیرماه در حادثه ای دیگر اتوبوس حامل سربازان، در جاده یزد-دهشیر دچار حادثه ای مشابه و منجر به مرگ ۵ تن و مجروح شدن ۳۳ تن دیگر شد. این حوادث بار دیگر موضوع بی توجهی مسئولان نسبت به وضعیت سلامت خودروهای حمل و نقل عمومی را به موضوع روز تبدیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری ه
رانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰، اتوبوس حامل گروهی از خبرنگاران محیط زیست که به دعوت و هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازدید از تونل کانی سیب به شهرستان نقده سفر کرده بودند، در جاده روستای دشت قوره دچار حادثه شدند.در این حادثه مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو تن از خبرنگاران محیط زیست خبرگزاریهای ایسنا و ایرنا جان خود را از دست دادند و دستکم ۲۱ خبرنگار دیگر به دلیل مصدومیت در بیمارستان های استان آذربایجان غربی بستری شدند که حال چند نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
اورژانس کشور هویت خبرنگارانی که در این حادثه مصدوم شدند را به این شرح اعلام کرده است: محمدمهدی گوهری، محمد رحیم مقدس، حسن ظهوری، مرتضی محمد صادق، ابراهیم نژادرفیعی، مرتضی محمدزاده، زهرا رفیعی، سهیل فرجی، نیما عبدالله پور، آیسان زرفام، فروغ فکری، رباب باباخان، زهرا کشوری، نگار اکبری، زینب رحیمی، کمال عثمانپور، علی حاجی مرادی، علی شریف زاده، صدرا محقق، آسیه اسحاق و سعید بیداد.
علیرغم ادعای یک مقام ترافیکی، مبنی بر اینکه این اتوبوس معاینه فنی معتبر داشته، خبرنگاران مصدوم این حادثه وضعیت اتوبوس را “قدیمی و غیراستاندارد” توصیف کردند و از وجود علایم مشکلات فنی در اتوبوس قبل از حادثه خبردادند.
در یکی از ویدیوهای منتشر شده یکی از خبرنگاران حاضر در این اتوبوس، خطاب به عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور میگوید: یک اتوبوس وی آی پی حق این خبرنگاران مملکت نبود که مارا با یک بنز قراضه بفرستند؟ اتوبوس از اول ترمز نداشت. میخواستند ما را بکشند؟ بیایند بگویند قصد کشتن شما را داشتیم. مهشاد کریمی سه روز بعد عروسیاش بود!
همچنین ابراهیم نژادرفیعی، یکی از خبرنگاران مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس در نقده می گوید “اتوبوسی که توسط سازمان محیط زیست درنظر گرفته شده بود قدیمی بود و در جاده نامناسب حرکت می کرد و بوی لنت ترمز بلند شده بود. پس از اطلاع از احتمال بریدن ترمز متوجه شدیم که اتوبوس فاقد کمربند ایمنی است. پیش از حادثه بارها احتمال ایراد فنی اتوبوس را گوشزد کردیم”.
حسن ظهوری خبرنگار آسیبدیده نیز در یک ویدئو میگوید آنقدر این اتوبوس مستهلک و غیراستاندارد بوده که خبرنگاران برایش جوک ساختند!
در این خصوص استاندار آذربایجانغربی با اشاره به واژگونی اتوبوس و کشتهشدن خبرنگاران ایرنا و ایسنا مدعی شد “آنطور که گفته میشود اتوبوس قراضه نبوده” و در اظهار نظری عجیب گفت “از این اتفاقات بصورت طبیعی زیاد می افتد!”
از سوی دیگر رئیس پلیس راه کشور نیز مدعی شد: اتوبوس متعلق به کارخانه سیمان و جابهجایی کارگران آن بوده و سالها نیز از همین مسیر رفت و آمد کرده است. در روز حادثه نیز راننده به پلیس راه رفته و اعلام کرده که در حال حمل کارگران سیمان است و با توجه به اینکه سالها همین روند وجود داشته پلیس نیز آن را تایید کرده است.
همچنین رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از عدم اتخاذ تمهیداتی برای سلامتی خبرنگاران انتقاد کرده و گفت: ” اگر برای پوشش احیای دریاچه واقعا یک اتوبوس خبرنگار لازم است، چرا تمهیداتی برای سلامتی آنان اتخاذ نشد؟”
درحالی که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و خبرنگاران با طرح این سوال که چرا باید خبرنگاران را با اتوبوسی غیراستاندارد به سفر مطبوعاتی اعزام کنند و از عدم حمایت های مالی و غیرایمن بودن سفرهای این قشر در کشور انتقاد می کنند، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از بازداشت راننده اتوبوس، خبر داد.
درحالی که روز جاری خبرنگاران حادثه دیده و پیکر دو خبرنگار جوان جان باخته، با بدرقه مسئولین، اینبار با هواپیما! به تهران بازگردانده شدند، حادثه ای مشابه در استان یزد رخ داد و واژگونی اتوبوس حامل سربازان در جاده یزد-دهشیر از توابع شهرستان “تفت”، منجر به فوت پنج سرباز و مصدومیت ۳۳ سرباز دیگر شد.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نقص فنی از ناحیه ترمز، را عامل این حادثه عنوان کرد.
سعید دهقان، وکیل دادگستری در خصوص وجود نقص فنی در هر دو حادثه گفت: «اگر گزارش ۲سال پیشِ نظارت بر مراکز معاینه فنی سنگین مبنی بر اعلام «نقص در آزمون ترمز مراکز معاینه فنی به وزارت راه» صحت داشته باشد، طبق م ۵۰۵ ق.جزا که میگوید «چنانچه وقوع حادثه مستند به شخص حقوقی یا حقیقی دیگری باشد»، وزارت راه هم میتواند مسئول این فاجعه باشد.»
بی توجهی مسئولان نسبت به وضعیت سلامت خودروهای حمل و نقل عمومی در کشور سالیانه موجب مرگ و مصدومیت تعداد زیادی از شهروندان میشود. روز ۴ دیماه سال ۹۷ حادثه هولناکی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در غرب تهران اتفاق افتاد که هنوز داغ آن بر دل بازماندگان مانده است. جمعی از دانشجویان سوار بر اتوبوس داخلی دانشگاه به سوی درِ خروجی در حرکت بودند که در بخشی از مسیر که شیبِ تند و پیچِ خطرناکی دارد ناگهان کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد. راننده تلاش کرد اتوبوس را متوقف کند، اما در نهایت اتوبوس پس از انحراف وارد فضای سبز و واژگون شد. شدت این حادثه به حدی بود که ۱۰نفر از سرنشینان اتوبوس جان خود را از دست دادند و ۲۸ نفر دیگر بهشدت مصدوم شدند.
source https://zanan.bashariyat.org/?p=44428
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر